For at kunne skabe den bedste udviklingsmulighed for vores børn og unge tager vi på Behandlingsstederne Langebjerggaard udgangspunkt i de miljøterapeutiske grundprincipper, som er en behandlingsmetode for omsorgssvigtede børn og unge.
På trods af at vores børn og unge kommer med forskellige udfordringer, oplever vi, at vi med denne pædagogik får skabt nogle rammer og miljøer, hvor de trygt kan udfolde sig personligt og opbygge tillidsfulde relationer til deres jævnaldrende, de voksne og omverdenen.
Tillidsfulde relationer
For at kunne indlede et effektivt udviklingsarbejde er første skridt at skabe en bæredygtig relation mellem barnet og pædagogen. En relation der bygger på tryghed, tillid og troværdighed. Spejling er et vigtigt element i relationsarbejdet – at personalet kan sætte sig i børnenes og de unges sted, forstå deres udfordringer og anerkende deres frustrationer samt være fordomsfri i samværet med dem.
At skabe tillidsfulde relationer i den unge alder har stor betydning for de unges evne til at opretholde sunde relationer senere i livet. Omsorgssvigtede børn og unge har ofte få eller ingen erfaringer med at blive opfattet som meningsfulde væsner, og de har manglet hjælp til at lære deres indre tilstande at kende og bære og regulere dem.
På Behandlingsstederne Langebjerggaard fungerer vores medarbejdere som rollemodeller, der holder af, holder om, holder til, holder ud og ikke mindst holder på grænser. Vi spejler os i de unge og er lydhøre overfor deres tanker, meninger og handlinger.
En refleksiv kultur
For at effektivisere vores arbejde med de unge reflekterer vi dagligt over vores egen tilgang til de unge mennesker. Dette sker blandt andet ved, at vores personale har et fælles fagligt fundament, hvor der er kendskab til de unges personligheder, udfordringer og styrker.
Vi arbejder ligeledes med at få de unge til at reflektere over deres situation, at mærke efter og at sætte ord på deres følelser. Derigennem kan vi langt bedre forstå, hvad det er, de gennemgår nu og her.
Der holdes løbende behandlingskonferencer og personalemøder, hvor vi i fællesskab drøfter vores unge og evaluerer vores behandlingsarbejde.