Møllesøvej 7
4241 Vemmelev
Skoleleder og visitator Heidi Nørager telefon 2230 6229
Langebjerggaard har et skole- og dagstilbud for unge med en autistisk diagnose. Der er mulighed for tolk, så vi kan have børn og unge med andre sprog end dansk.
En stabil hverdag med plads til udvikling
Vi vil gerne sikre en stabil hverdag for vores unge, så der kan ske en personlig og social udvikling, så relationen mellem den unge og pædagogen kan blomstre. Hver ung har derfor kun få pædagoger tilknyttet med fokus på at etablere trygge og faste rammer.
Vi arbejder ud fra et skema, som vi hver dag gennemgår. Indholdet i hverdagen varierer alt efter borgerens udviklingstrin. Medinddragelsen af den unge sker oftest gennem billedkommunikation, da de fleste intet sprog har. Når eleverne de ser ikonerne heraf på tavlen, kan de genkende, når de eksempelvis skal have frokost, skal i bad eller skal have legetime. Hver uge får eleverne en lille billedmappe med hjem, som viser de aktiviteter, de har gennemført i ugens løb, og som familien sammen kan tale ud fra.
Samarbejde med familie
Vi gør os umage i samarbejdet med familien og kommunen for at sikre, at den unge trives og har de bedste forudsætninger for at udvikle sig. Når vi formulerer en udviklingsplan, tager vi afsæt i den unges kundskaber og udfordringer og arbejder på at videreudbygge de sociale, faglige og personlige færdigheder i et tempo, som den unge trives i.
Vi inddrager også den unges baggrund og kultur i dagligdagen, og vi har af og til deres familier på besøg, hvor vi i fællesskab laver mad sammen. Vi tror på, at den tætte relation skaber de bedste rammer for vores unge, da vi som personale får et større kendskab til den enkeltes familie, deres ophav, kultur og værdier.
Teamwork og sparring mellem medarbejdere
Vi har en god kultur på stedet, hvor man vil kunne opleve et tæt kollegialt samarbejde. Vi tilbringer mange timer sammen, hvor der er mulighed for at lære af hinanden og drage nytte af hinandens forcer i det pædagogiske arbejde.
Hver fjerde uge har vi fast supervision, så vi kan blive endnu bedre til at håndtere de børn og unge, vi har tilknyttet ASF-huset. Supervisionen medfører, at vi har den nyeste viden indenfor faget og får den retmæssige sparring og værktøjer til at kunne udvikle den unge i en positiv retning og etablere et sundt og gensidigt forhold.