Blomstervænget 4
4260 Dalmose
Daglig leder Neel Edvardsen telefon 7199 0314
Visitator Heidi Nørager telefon 2230 6229
Langebjerggaard Erhvervsskole, er et skoletilbud til unge mennesker, i alderen 15-20 år (8.-11. skoleår), som er i en afklaringsproces i forhold til hvilken uddannelses- og beskæftigelsesvej de skal gå.
De unge har behov for lidt ekstra støtte til at få deres drømme og kompetencer til at udfolde sig bedst muligt. De kan have behov for at tage en afgangsprøve eller forbedre deres tidligere prøve. Eleverne kan tildeles et enkelt eller flere skoleår på Langebjerggaard Erhvervsskole, alt efter alder og uddannelsessituation.
Undervisningens indhold
Skoletilbuddet indeholder undervisning i skolefaglige emner, undervisning i arbejdsmarkedet og jobkultur samt virksomhedsbesøg med lærerne fra skolen. Derudover tilpasses praktikforløb, som passer til den enkelte elev, således at de kan afprøve arbejdsmarkedet.
Vi er undersøgende på den enkelte elevs interesser og drømme. Den faglige undervisning tilrettelægges i samarbejde med den enkelte elev, således at eleverne kan få arbejdet med deres faglige udfordringer såvel som interesser.
Praktikforløb tilrettelægges ligeledes individuelt, og alle elever skal i praktik i virksomheder. Der er umiddelbart ingen begrænsning i forhold til, hvor mange praktikker de kan tilbydes. Skolen koordinerer og tilrettelægger praktikkerne i samarbejde med virksomhederne.
For de elever der bliver indskrevet som grundskoleelever er der mulighed for at gå til folkeskolens afgangsprøve i fagene dansk, matematik, engelsk, naturfag og samfundsfag. Unge der har forladt grundskolen og er fyldt 18 år, har mulighed for at komme til prøve i fagene dansk, matematik og engelsk på G-niveau.
Fra skoleåret 2024/2025 tilbydes der følgende linjefag håndværk, beauty, friluftsliv og Køkken.
Målet efter endt skoleforløb på Langebjerggaard Erhvervsskole
- Eleven er afklaret i forhold til hvilken retning han eller hun ønsker at uddanne sig indenfor.
- Eleven kan komme videre i et uddannelsestilbud, der enten er kompetencegivende eller er rettet imod den uddannelse, som eleven ønsker.
- Eleven er blevet afklaret i forhold til egne evner og fremtid og har fået et realistisk selvbillede af sine faglige/uddannelsesmæssige kompetencer.
- Eleven har fået styrket sine personlige- og sociale kompetencer.
- Eleven har lyst til at få en kompetencegivende uddannelse.
- Eleven kender til sine uddannelsesmæssige muligheder og har kendskab til den brede vifte af uddannelser, der er tilgængelige.
- Eleven har fået kendskab til det danske arbejdsmarked, vilkår og rettigheder.
- Eleven har kendskab til det danske samfund, vilkår og rettigheder.
- Eleven har fået det fulde udbytte af undervisningen og haft mulighed for at tage relevante prøver (9.klasseafgangsprøve og prøver på G-niveau).
Vi ønsker at være med til at give eleverne det bedste afsæt til voksenlivet ved at lære dem det samfund at kende, som de er en del af. Det er vores håb, at de hermed bedre kan navigere og finde sig til rette i deres fremtidige tilværelse.
Antimobbestrategi
Langebjerggaard Erhvervsklasses antimobbestrategi tilstræber at være forebyggende ved, at vi bevidst arbejder med elevernes trivsel for at skabe sunde fællesskaber, hvor mobning har svært ved at opstå. Det gør vi ved at have fokus på etablering og opretholdelse af:
1) Elevernes individuelle trivsel
2) Skolens samlede trivsel og miljø. Eleverne er medansvarlige for det sociale miljø i klassen; både for egen og andres trivsel ud fra egne forudsætninger.
En del af dette medansvar indebærer, at eleverne skal respektere god omgangstone, hvor krænkende, grov eller vulgær sprogbrug eller kommunikation ikke accepteres. Ved konstatering af mobning handler skolen i henhold til nedenstående handleplan for de enkelte afdelinger på skolen.