Skolen Langebjerggaard
Blomstervænget 4
4260 Dalmose
Afdelingsleder Neel Edvardsen telefon 7199 0314
Visitator Heidi Nørager telefon 2230 6229
Vores tilbud
Skolen Langebjerggaard er et behandlings- og specialundervisningstilbud, der henvender sig til børn og unge i den skolepligtige alder, der er blevet henvist til specialundervisning og/eller dagbehandling. Der er tale om elever med svære udfordringer i form af psykiske, sociale, adfærdsmæssige og/eller indlæringsmæssige problemer. Der kan være tale om flere diagnoser samtidig. Det gør både undervisningen og målgruppedefinitionen kompleks.
Praksisfaglig undervisning
Vi tilbyder fuld fagrække på alle klassetrin med mulighed for at tage en FSA og/eller FS10.
Vi samarbejder tæt med vores STU og tilbyder derfor en lang række af valgfag med det formål at få styrket praksisfagligheden i folkeskolen. Mange af vores elever trives også i det praksisnære læringsmiljø. Vi tilbyder bl.a. fag indenfor gartneri, friluftsliv, sport og sundhed, håndværk, dyrehold og mekanikerlinjen. Vi er fleksible i forhold til vores elevers interesser.
Undervisningen foregår i trygge rammer, der tilgodeser børnene og de unges særlige behov og forudsætninger. Skolen har klasseundervisning med mindre grupper af elever og tilbyder tilmed 1:1-undervisning i omgivelser, hvor eleven kan finde ro til læring.
Vi har fokus på følgende tre områder:
- Undervisningsdifferentiering – kommer til udtryk i måden undervisningen er tilrettelagt på. Her tager vi udgangspunkt i den enkelte elev og formulerer individuelle uddannelsesplaner, der er i overensstemmelse med elevens ambitioner, færdigheder og kompetencer. Vi tror på, at et skræddersyet skoleforløb danner rammen for et succesfuldt ophold hos os
- Praksisnær undervisning er i højsædet, da vi oplever, at det er måden, vores elever bedst lærer, når teori gøres anvendeligt i de hverdagssituationer, eleverne befinder sig i. Matematik kan eksempelvis implementeres i madlavningen eller ude i værkstedet, når der skrues på maskiner. Vi samarbejder derfor med vores STU, så vores elever kan nyde godt at de mange muligheder, vi har tilknyttet Langebjerggaard.
- Vi har bl.a. madkundskab, mekanikerværksteder, en gartnerlinje og dyrehold, som kan tænkes ind i elevernes skemaer, hvis det har interesse. Der vil også være mulighed for at komme i praktik og i brobygning netop for at blive mere afklaret omkring sine fremtidige muligheder og for at tilegne sig ny viden på anderledes måder.
- Realistiske målsætninger er det vigtigste, når vi arbejder med unge mennesker. Vi tror på, at alle har noget at byde ind med, men det er vigtigt, at undervisningen matcher elevens kompetencer og muligheder for fremtiden. Hos nogle elever vil livsduelighed være en højere prioritet end tavleundervisning og eksaminer, mens det for andre elever kan være omvendt. Gennem de individuelle uddannelsesplaner sikrer vi, at skoleforløbet og dets slutmål er realistisk for den enkelte elev.
Disse fokusområder er årsagen til, at vores elever som oftest opnår mærkbare resultater personligt, socialt og/eller bogligt.
Dagligdagen
Skoledagen starter hver morgen med en præsentation af dagens program, hvor overskrifterne for undervisningen bliver fremlagt sammen med de overordnede læringsmål. I undervisningen er vi opdelt i mindre grupper efter funktionsniveau, klassetrin, mental alder og læringspotentiale. Vi veksler mellem fælles og individuel undervisning samt undervisning uden for skolens område. Undervisningen tager typisk afsæt i det samme fag men med forskellige udgangspunkter i forhold til niveau og opgavetyper.
Vi samles til frokost, hvor vi taler om maden, dagen og det, der rør sig i samfundet. Ofte har vores elever været med til at lave maden, og vi oplever, at de føler en stolthed over at kunne servere et godt måltid for deres kammerater. I vores interne skole er der plads til fordybelse, latter og fællesskab, hvor strukturen er overskuelig og letgenkendelig for vores elever.
Antimobbestrategi
Langebjerggaard Intern skoles antimobbestrategi tilstræber at være forebyggende ved, at vi bevidst arbejder med elevernes trivsel for at skabe sunde fællesskaber, hvor mobning har svært ved at opstå.
Det gør vi ved at have fokus på etablering og opretholdelse af 1) elevernes individuelle trivsel og 2) skolens samlede trivsel og miljø. Eleverne er medansvarlige for det sociale miljø i klassen; både for egen og andres trivsel ud fra egne forudsætninger.
En del af dette medansvar indebærer, at eleverne skal respektere god omgangstone, hvor krænkende, grov eller vulgær sprogbrug eller kommunikation ikke accepteres. Ved konstatering af mobning handler skolen i henhold til nedenstående handleplan for de enkelte afdelinger på skolen.
Eleverne på Langebjerggaard Intern Skole, har i mange tilfælde tidligere oplevet skoleforløb, som af flere årsager er afbrudt, derfor har vi særligt fokus på den enkelte elev og deres tidligere oplevelser og erfaringer med mobning.