STU

Møllesøvej 7

4241 Vemmelev

 

Daglig leder og visitator Martin Nielsen, telefon 22 30 62 44

 

 

Auto- og mekaniklinjenTjærebyvej 86

4220 Korsør

Lærertlf:22340551
DyrelinjenOrmeslevvej 14

4241 Vemmelev

Lærertlf:71994224
EjendomsserviceMøllesøvej 7

4241 Vemmelev

Lærertlf:22742838
HåndværkslinjenMøllesøvej 7

4241 Vemmelev

Lærertlf:25940320
KreativlinjeTjærebyvej 86

4220 Korsør

Lærertlf:71747936

 

STU står for Særligt Tilrettelagt Ungdomsuddannelse og er et 3-årigt uddannelsesforløb, der henvender sig til unge i alderen 16-25 år med særlige behov.

Vores STU er et skoletilbud er tilpasset én eller flere af følgende beskrivelser:

  • Unge med personlige, sociale og/eller faglige vanskeligheder
  • Behandlingskrævende unge
  • Unge med diagnoser, heriblandt ADHD, autisme og borderline
  • Unge der har eller er i fare for at udvikle social fobi
  • Unge der har brug for særlig tilrettelagt undervisning bl.a. 1:1 undervisning

Se ferieplan for STU 2024-2025

Linjer

Vi har en alsidig pædagog- og lærergruppe med mange faglige og håndværksmæssige færdigheder. På vores to gårde i naturskønne omgivelser har vi mange indendørs og udendørs faciliteter.

Vi tilbyder introduktion til følgende linjer:

  • Linje – dyrehold: Langebjerggaard er en landejendom med kælegrise, heste, geder, høns og kaniner gående. Og eleverne elsker det! Vi har erfaret, at dét at have ansvar for dyrenes ve og vel bidrager stærkt til de unges personlige og sociale udvikling. Eleverne engagerer sig, tager ansvar og bliver bedre til at udtrykke sig konstruktivt. De knytter ikke alene stærke bånd mellem sig selv og dyrene. De bliver samtidig bedre til at samarbejde med de andre elever. Med dyrehold som tema lærer eleverne om de pligter, der knytter sig til at holde dyr, og de opbygger kompetencerne til at kunne tage en uddannelse indenfor dette område.
  • Linje – grøn: Den grønne linje er for de elever, der har grønne fingre, der elsker at få jord under neglende og holder af den friske natur og de fire årstider. På denne linje bliver eleverne medansvarlige for udendørsarealerne. De kan fx bygge stisystemer, vedligeholde græsplænerne, så nye planter, ordne hække, blomsterbede mm. Der er altid noget at tage sig til, og vores gøremål afhænger af årstiden. Med flere ejendomme er der masser af muligheder for at praktisere elevernes kreative idéer til nye udendørsfaciliteter, og vi oplever, at eleverne får et helt særligt forhold til stedet, når de selv er med til at bygge det op og vedligeholde det. Vi lærer dem om økologi, bæredygtighed, fra jord til bord og klæder de unge på til at kunne tage en uddannelse indenfor gartneri.
  • Linje – byg: Med byg som linje prøver eleverne kræfter med den praksis, der knytter sig til tømre-, snedker-, maler- og murerfaget. Vi samler og reparerer maskiner, renoverer bygninger og bygger nye faciliteter på vores opholdssteder, og vi har et fokus på virkelighedsnære opgaver, så eleverne får føling med, hvad det vil sige at arbejde som håndværker. Matematik er en vigtig del af deres hverdag, hvor de lærer at bruge faget i praksis og forstå dets muligheder. Vi oplever, at vores elever bliver mere selvhjulpne og trygge ved brugen af diverse værktøjer og med tiden selv kan fikse deres knallerter og cykler og sætte deres hjem i stand. Denne linje bidrager stærkt til elevernes udvikling og evne til at stå på egne ben efter endt STU-forløb.
  • Linje – friluftsliv: Her sætter vi med vores omkringliggende natur nogle unikke og fredfyldte rammer for vores elever. Linjen er for de elever, der ønsker naturen som en del af deres hverdag, og som kan lide at udfordre sig selv fysisk. Motion, natur og fællesskab vil være i fokus, og vi tager blandt andet på kano- og cykelture, fanger fisk, høster ingredienser og laver mad over bål samt tager på en årlig skiferie. Vi oplever det som en stor succes at bruge naturen som læringsrum. Det bidrager til at udvikle elevernes sociale kompetencer og er ideelt for dem, der har svært ved at sidde stille.

Undervisning

  • Undervisningen tager afsæt i den praksisorienterede hverdag, hvor eleverne kombinerer teori med praksis og derigennem lærer, hvordan fag som matematik, dansk og naturfag bidrager til øget forståelse af deres linje. Der er en række praktikforløb i løbet af uddannelsen – enten på stedet eller i nærmiljøet – hvor eleverne får mulighed for at fordybe sig i et selvvalgt emne og fag. Vi oplever, at praktikkerne er med til at forme og udvikle vores elever, og det bidrager til en større selvindsigt og forståelse af, hvad det vil sige at komme ud på en rigtig arbejdsplads.
  • Gennem STU-uddannelsen ønsker vi at give eleverne et nuanceret billede af, hvad det vil sige at arbejde indenfor linjer som dyrehold, friluftsliv, byg, grøn, kreativ samt auto og metal. Dermed får de lettere ved at træffe beslutninger om og navigere i eventuelle fremtidige uddannelser, når de allerede har arbejdet med faget og derfor véd, hvad de kan og synes er spændende.
  • Elevernes efterfølgende valg af uddannelse og arbejde bliver i højere grad baseret på deres kunnen og interesser, fremfor gisninger om, hvad der måske ville være spændende.
  • Foruden linjer vil vores elever også have bo-træning på skemaet. Her hjælper vi dem med at udvikle de kompetencer, det kræver for at stå på egne ben og have et velfungerende voksenliv, når de har færdiggjort deres STU.
  • Bo-træning dækker bl.a. over personlig hygiejne, madkundskab, sundhed og ernæring, fællesskab og samarbejde. For at gøre det synligt for de unge – og for at give dem følelsen af at være en succes – får de udstedt diplomer for hver kompetence, de opnår inden for de forskellige områder for lettere at kunne følge med i, hvad de nu kan.

 

Antimobbestrategi

Langebjerggaard STU´s antimobbestrategi tilstræber at være forebyggende ved, at vi bevidst arbejder med elevernes trivsel for at skabe sunde fællesskaber, hvor mobning har svært ved at opstå. Det gør vi ved at have fokus på etablering og opretholdelse af: 1) elevernes individuelle trivsel, og: 2) skolens samlede trivsel og miljø. Eleverne er medansvarlige for det sociale miljø i klassen; både for egen og andres trivsel ud fra egne forudsætninger.

En del af dette medansvar indebærer, at eleverne skal respektere god omgangstone, hvor krænkende, grov eller vulgær sprogbrug eller kommunikation ikke accepteres. Ved konstatering af mobning handler skolen i henhold til nedenstående handleplan for de enkelte afdelinger på skolen.

Læs STU’s antimobbestrategi