Vores nye arbejdsmiljøorganisation er trukket i arbejdstøjet
Langebjerggaard har ved årsskiftet etableret en ny arbejdsmiljøorganisation, der afløser det hidtidige arbejdsmiljøarbejde, der har fungeret på tværs af organisationen i en årrække.
“Ved at etablere en ny organisering af arbejdsmiljøområdet skaber vi en mere struktureret tilgang til dette vigtige arbejde. Det bidrager til at sikre ordentlige arbejdsvilkår for vores medarbejdere – særligt i funktioner, hvor der er risiko for skader. Samtidig sikrer vi, at Langebjerggaard lever op til gældende lovgivning,” siger Lars-Bo Hansen, chef for Langebjerggaards børne- og ungehjem, bosteder og støtteområde.
Det nye arbejdsmiljøudvalg består af medarbejderrepræsentanter fra ASF, skole/STU, støtten, børne- og ungehjem og teknisk-administrativt personale. Fra ledelsens side er Lars-Bo, Neel Edwardsen og Kim Arthur (udvalgets sekretær) repræsenteret.
Udvalget mødes tre gange om året, og der er en klar struktur på møderne, hvor man løbende får rapportering om, hvad der sker inden for de forskellige områder.
Synlighed
”Det vil udfordre vores kultur at få den nye arbejdsmiljøorganisation til at fungere. Vores arbejdsmiljørepræsentanter har fået klare opgaver, der blandt andet betyder, at de skal være synlige over for deres kolleger inden for hver deres område. De skal besøge de enheder, som de ikke er tilknyttet, og deltage i personalemøderne dér. De har fået timer specielt til at varetage disse opgaver,” siger Lars-Bo.
Han tilføjer, at det også er en vigtig opgave for medarbejderrepræsentanterne at være opmærksomme på, hvordan de repræsenterer en større gruppe, og hvordan de rapporterer om, hvad der sker inden for deres områder.
APV
P.t. er udvalget tæt på at vælge det system, der skal anvendes til at gennemføre næste APV (arbejdspladsvurdering).
I efteråret forventer udvalget, at den første APV kan sendes ud til medarbejderne. Herefter gennemføres den hvert tredje år.
”Når man som medarbejder udfylder sin APV, får man indflydelse på de emner og problematikker, der bringes i spil. Der bliver efterfølgende fulgt op herpå. Det kan være omkring vores beredskab i de enkelte enheder, sikkerhedsforhold i boligerne eller forhold omkring det psykiske arbejdsmiljø,” siger Lars-Bo.
”Vi går efter et elektronisk system, der er centralt styret, og hvor APV’en kan sendes digitalt til alle medarbejdere med fokus på det område, de arbejder inden for. Når vi har besvarelserne, kan vi trække statistikker ud og rapportere videre til de enkelte områder, der så skal udarbejde handleplaner for at løse de udfordringer, som medarbejderne peger på i APV’erne. Dette arbejde følger vi tæt i udvalget,” siger Lars-Bo.
Han regner med, at der skal bruges seks til otte måneder på APV-processen.
Marts 2025