En stemme for eleverne

På Langebjerggaard STU har eleverne fået en stærkere stemme i hverdagen. Med etableringen af et elevråd får de unge nu direkte indflydelse på deres skolegang, undervisningsmiljø og sociale aktiviteter.

Heidi Nørager ser elevrådet som et vigtigt skridt i retning af at styrke elevernes medbestemmelse og engagement:

“Det er afgørende, at vores elever oplever, at deres mening tæller, og at de har mulighed for at påvirke deres skoledag. Elevrådet giver dem en platform til at tage ansvar, komme med forslag og deltage aktivt i udviklingen af vores STU.”

Elevrådets rolle og ansvar

Elevrådet består af seks repræsentanter fra elevgruppen samt en lærer, der fungerer som rådgiver. Rådet mødes én gang om måneden og har en række vigtige opgaver, herunder:

• Undervisningsmiljø: Deltagelse i planlægning, implementering og opfølgning på undervisningsmiljøvurderingen og den tilhørende handleplan.

• Medindflydelse: Elevrådet træffer beslutninger og kommer med forslag til undervisningen og de fysiske rammer.

• Ønsker og forslag: Eleverne kan lægge ideer i en postkasse, som elevrådet gennemgår og drøfter.

• Sociale aktiviteter: Rådet råder over et aktivitetsbudget til udflugter og arrangementer, der styrker fællesskabet.

• Trivsel og tryghed: Elevrådet udarbejder en handleplan for undervisningsmiljøet samt værdiregler og antimobbe-strategier.

Ansvar

“Vi ser elevrådet som et vigtigt forum, hvor eleverne kan udvikle sig, tage ansvar og skabe et endnu bedre STU-miljø. Det er en værdifuld del af deres uddannelse og personlige udvikling,” siger Heidi.

 

Ideerne bobler i elevrådet

Elevrådet er allerede i fuld gang med arbejdet, og de første initiativer er sat i værk.

Det nye elevråd for STU er allerede i fuld gang med at gøre sin indflydelse gældende.

Eleverne meldte sig selv til at være med i elevrådet, der mødes en gang om måneden. Danny Worm Hansen er tilknyttet som elevrådets tovholder og højre hånd. ”Jeg sikrer, at rammerne er på plads, og jeg synes, de første møder er forløbet helt vildt godt,” siger han.

”Ja, vi har fået styr på det med Danny,” siger Stella Rozzi Bjørk, der er én af de seks elever i rådet.

Blandt andet følger man en dagsorden for hvert møde, og der er planer om at etablere en postkasse på alle tre linjer, hvor eleverne kan komme med forslag, både med navn eller uden.

Masser af forslag

”Vi har diskuteret, at vi godt kunne tænke os et pauserum på Møllesøvej, ligesom vi ønsker os en kakaoautomat,” siger Stella, der går på STU’s kreative linje.

Hun nævner, at eleverne desuden har diskuteret, at det ville være oplagt at arrangere nogle udflugter, hvor man deltog på tværs af STU, så eleverne lærte hinanden bedre at kende. Idéerne er mange: De vil gerne lære mere om, hvordan det danske demokrati fungerer, og her kunne en rundvisning i Folketinget være et oplagt udgangspunkt.

Eleverne vil også gerne vide mere om moderne kunst, så her er forslaget at besøge et kunstmuseum. Der er også ønsker om at besøge Den Blå Planet – udstillingsakvariet på Amager.

”Desuden foreslår vi, at man kan blive tilknyttet en tryghedslærer, der ikke nødvendigvis tilhører den gruppe, man som elev selv er del af,” siger Stella.

Endelig nævner Stella, at eleverne også har talt om, at de gerne vil lære mere om brobygning og få mere kendskab til både uddannelser og håndværksfag, som kan være aktuelle at gå videre på efter endt STU.

Kampvalg

Elevrådet har besluttet, at det vil være godt med et formandskab. Det vil sige, at der er to formænd.

Det viste sig, at der var to hold, som gerne ville have posten. Det udløste et kampvalg mellem Lærke og Malou samt Viktor og Nikolay. Her fik alle STU-elever mulighed for at stemme på deres foretrukne hold.

Vinderne af formandsvalget er netop afgjort, og det blev Viktor og Nikolay.

Foto: Stella og Danny drøfter punkter til næste elevrådsmøde.

Marts 2025