Vi giver de unge en chance

Vi giver de unge en chance – og ingen bliver efterladt

”Som underviser i erhvervsklassen er det min opgave at skrue en bredspektret undervisning sammen, som kan rumme vores meget forskellige unge mennesker. Samtidig skal jeg sikre trygge og forudsigelige rammer og møde de unge med den motivation, de har.”

Det siger Jan Tipsmark, der siden 2022 har været ansat på Langebjerggaard med arbejdsplads på erhvervsskolen i Dalmose.

Erhvervsskolen er kendetegnet ved, at undervisningen er meget praktisk anlagt med mange projekter. Målet er, at få eleverne ud på arbejdsmarkedet efter gennemført 9. klasses prøver. Dermed fungerer Langebjerggaards erhvervsklasse som et forbindelsesled mellem skolen og erhvervslivet.

”Det er vigtigt, at vi får kastet lys over elevernes styrker i stedet for at fokusere på deres svagheder. Det er væsentligt for, at de kan komme i job efter deres tid her på skolen,” siger Jan.

Ved afslutningen på skoleåret 2022-23 kom ni elever videre i hhv. uddannelse og jobs.

Afstemme virkeligheden

”Når eleverne begynder hos os, har vi som medarbejdere en opgave i at skabe et socialt tilhørsforhold og afstemme deres virkelighed med de nye omgivelser på skolen. De fleste elever har tidligere haft deres at slås med i forhold til sociale relationer. Mange er jo superinstitutionaliserede, så det kan tage op til et halvt år, før nogle af de unge viser os så megen tillid, at vi for alvor kan arbejde med dem,” fortæller Jan.

Medarbejderne er med til at skabe sikre rum, som de unge kan udvikle sig i, så de møder op til undervisningen og selv er med til at bestemme, hvad de kan tage ansvar for arbejde med.

”Struktur er vigtigt i dagligdagen. Vores dage begynder på samme måde. Vi har skematavler, som vi følger, ligesom spisetiderne ligger fast. Vi skal løbende skabe tryghed, og vi gør, hvad vi siger og lover. Det er vigtigt, for de unge bruger meget energi på at spekulere over, hvad nu de skal. Derfor fortæller vi dem baggrunden for, hvorfor de skal gøre, som vi beder dem om. Vi hjælper dem med tydelige rammer og meningsdannelse,” siger Jan.

Trods de faste rammer og opbygning af relationer oplever medarbejderne, at udefrakommende problemer kan medføre udfordringer for eleverne. Misbrug er fra tid til anden et problem for nogle, ligesom splid mellem de 25-30 elever også forekommer, både mellem grupperne på skolen og i de enkelte klasser. Erhvervsklassen har i dette skoleår p.t. 11 elever.

Autentisk værdigrundlag

”Når eleverne begynder hos os, er der meget forskel på deres faglige niveau. Nogle har forskellige diagnoser, mens andre kan være medicinerede. I min undervisning er det afgørende, at vi ikke stopper før de kan det, vi fokuserer på. Eleverne skal have en fornemmelse af, at de kan lære noget. Så vi giver ikke op,” fastslår Jan.

49-årige Jan Tipsmark er uddannet pædagog og har arbejdet i folkeskolen, før kan blev kontaktet af Langebjerggaard og spurgt om, han ikke kunne tænke sig at arbejde her. Tidligere har han også arbejdet på specialskoler.

På spørgsmålet om, hvad der kendetegner Langebjerggaard som arbejdsplads, fremhæver Jan, at organisationen er præget af et autentisk værdigrundlag fra top til bund.

”Jeg møder det samme syn på de unge overalt. Vi arbejder alle sammen efter, at de unge skal have en chance, og at ingen skal efterlades. Det er en grundtanke, som jeg deler, og én af grundene til, at jeg bliver her,” siger Jan.

Han tilføjer, at han som medarbejder bliver vist megen tillid, ligesom han har metodefrihed til at tilrettelægge og gennemføre sin undervisning, som han finder bedst.

”Sammen med mine kolleger har jeg en mission om, at vi skal gøre verden til et bedre sted.”

P.t. er Jan i gang med at læse til matematiklærer. Det er en proces, der tager 2 ½ år, og det kræver en del arbejde i fritiden, hvor han også banker løs på sit gamle hus i Slagelse. Her bor han sammen med sin kæreste. En del af fritiden tilbringes desuden i det lokale træningscenter.